Skip to main content
31 Δεκεμβρίου 1969

Πτηνά ή αεροσκάφη;

Αλλα θυμίζουν οχήματα του Τζέιμς Μποντ ή του Σούπερμαν. Πρόκειται όμως για αεροσκάφη που ίσως σύντομα βρουν μια θέση στον ουρανό
Μοιάζουν με κατασκευές βγαλμένες από ταινίες επιστημονικής φαντασίας, στην πραγματικότητα όμως πρόκειται για μια νέα γενιά αεροσκαφών που σχεδιάζονται με στόχο να μεταφέρουν επιβάτες και φορτία πιο γρήγορα, πιο οικολογικά αλλά και με μεγαλύτερη ασφάλεια από ό,τι τα σημερινά αεροπλάνα. Το φιτίλι άναψε η ΝΑSΑ, η οποία πριν από λίγο καιρό ανακοίνωσε ότι επιθυμεί να συμμετέχει στην κατασκευή νέων αεροσκαφών που να είναι «πιο γρήγορα, πιο ευρύχωρα, πιο αθόρυβα, πιο οικολογικά και λιγότερο απαιτητικά σε καύσιμα», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η αμερικανική διαστημική υπηρεσία. Αεροπορικές εταιρείες, όπως για παράδειγμα οι Ιαπωνικές Αερογραμμές, αλλά και κορυφαίες αεροναυπηγικές εταιρείες, όπως η Lockheed Μartin, η Βoeing και η Νorthrop Grumman, διαπίστωσαν ότι υπάρχει πρόσφορο έδαφος και άρχισαν να παράγουν σχέδια αλλά και μοντέλα τέτοιων αεροσκαφών. Ταυτόχρονα υπό φάση σχεδιασμού ή δοκιμών βρίσκονται και μια σειρά από πειραματικά αεροσκάφη που επικεντρώνονται στην κίνηση αποκλειστικά με ηλιακή ενέργεια.
Η ΝΑSΑ έχει οριοθετήσει το πλαίσιο των προδιαγραφών που θα πρέπει να διαθέτει αυτή η νέα γενιά αεροσκαφών. Γίνεται λόγος για σκάφη που θα πρέπει να τρέχουν τουλάχιστον με το 85% της ταχύτητας του ήχου, να έχουν αυτονομία πτήσης περίπου 12.000 χιλιομέτρων και δυνατότητα μεταφοράς βάρους (φορτίου ή επιβατών ή και τα δύο) της τάξεως των 23-46 τόνων. Ετσι όποιος θέλει να συνεργαστεί με τη διαστημική υπηρεσία των ΗΠΑ θα πρέπει να προσαρμόσει το σκάφος που προτείνει στα συγκεκριμένα δεδομένα.
* Μια από τις προτάσεις που έριξε στο τραπέζι της ΝΑSΑ η Βoeing είναι το Βlended Wing Βody (1), ένα σκάφος με αυτονομία πτήσης 12.000 χιλιομέτρων, μέγιστη ταχύτητα 900 χλμ./ώρα και δυνατότητα μεταφοράς 450-800 επιβατών. Το σκάφος θα καταναλώνει 20% λιγότερα καύσιμα από ό,τι τα σημερινά μεγάλα επιβατικά αεροσκάφη. Ο αυξημένος αριθμός επιβατών (τα μεγαλύτερα επιβατικά αεροσκάφη σήμερα έχουν μέγιστη χωρητικότητα 570 επιβατών) σε συνδυασμό με την εξοικονόμηση ενέργειας προβλέπεται να έχει ως αποτέλεσμα και χαμηλότερη τιμή εισιτηρίου.
* Η εταιρεία Qinetiq, η οποία δραστηριοποιείται σε πολλούς τομείς (αεροναυπηγική, οπλικά συστήματα, συστήματα ασφαλείας κ.ά.), έγινε ευρύτερα γνωστή το καλοκαίρι που μας πέρασε όταν ένα αυτόνομο (ρομποτικό) αεροσκάφος το οποίο κατασκεύασε και κινείται με ηλιακή ενέργεια κατάφερε να παραμείνει συνεχώς στον αέρα για επτά ημέρες. Το Ζephyr έσπασε κάθε ρεκόρ συνεχούς παραμονής στον αέρα και η τεχνολογία που κρύβεται πίσω από αυτό γίνεται προσπάθεια να χρησιμοποιηθεί και στην κατασκευή αεροσκαφών που θα μπορούν να μεταφέρουν επιβάτες.
* Ενα από τα πιο επαναστατικά σε σύλληψη, αυτονομία και εργονομία σκάφος είναι το Solar Flapper (4) που σχεδίασαν ειδικοί της ΝΑSΑ. Το σκάφος λειτουργεί με ηλιακή ενέργεια και πετάει όπως τα αληθινά πτηνά κουνώντας τα φτερά του.
* Το Ιcon Α5 είναι ένα υβριδικό «αμφίβιο» σκάφος, μια «ιπτάμενη βάρκα», όπως τη χαρακτηρίζουν οι ειδικοί. Πρόκειται για ένα διθέσιο σκάφος, στον σχεδιασμό και στην κατασκευή του οποίου συμμετείχαν πολλές μεγάλες εταιρείες, μηχανικοί και σχεδιαστές.
* Η πιο «προωθημένη» ιδέα είναι τo Ρuffin (3), ένα μονοθέσιο όχημα που μοιάζει με τον ιπτάμενο αστροναύτη του «Τoy Story». Κολοσσοί όπως η Βoeing και η Νorthrop Grumman έχουν προτείνει διάφορα μοντέλα μονοθέσιων αεροσκαφών όπως το εικονιζόμενο.
* «Περίεργο» αλλά ομολογουμένως εντυπωσιακό σε σύλληψη και σχεδιασμό το σκάφος με τα δύο ζεύγη «ανάποδων» φτερών που έφθασε ως πρόταση στους επιτελείς των Ιαπωνικών Αερογραμμών (2).
0 ΓΥΡΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΣΕ 5 ΩΡΕΣ!
Βρετανική εταιρεία παρουσίασε τα σχέδια ενός επιβατικού αεροσκάφους το οποίο θα απογειώνεται από την Ευρώπη και θα μπορεί να προσγειωθεί σε αεροδρόμιο της Αυστραλίας ύστερα από μόλις πέντε ώρες.Το κωδικό όνομα του σκάφους είναι Α2 (5) και ανάμεσα στους υποψήφιους χρηματοδότες είναι και η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος (ΕSΑ).Το σκάφος σχεδίασε η εταιρεία Reaction Εngines και αν τελικά κατασκευαστεί θα μπορεί να αναχωρήσει από την Κεντρική Ευρώπη και να προσγειωθεί στην Αυστραλία μέσα σε διάστημα πέντε ωρών.Το σκάφος θα πετά ως τον Βόρειο Ατλαντικό ξεκινώντας σε υποηχητική ταχύτητα κάτω του ενός Μach (η ταχύτητα ενός Μach αντιστοιχεί σε 1.225 χλμ.
/ώρα) και θα αυξάνει την ταχύτητά του κατευθυνόμενο προς τον Βορρά πιάνοντας τελικά τα Μach 5 στον Βόρειο Πόλο.Μόλις πιάσει την τελική του ταχύτητα θα κατευθύνεται προς την Αυστραλία διαμέσου του Ειρηνικού, προσπερνώντας την αμερικανική ήπειρο.
Ο σχεδιασμός του αεροπλάνου απομακρύνεται πολύ από τα σημερινά αεροσκάφη.Η άτρακτος θα έχει μήκος 143 μέτρα και δεν θα διαθέτει παράθυρα λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που θα αναπτύσσονται από την υπερηχητική τριβή του αέρα πάνω στην άτρακτο.Ετσι αναζητείται λύση ώστε οι 300 επιβάτες που θα βρίσκονται στο σκάφος να νιώθουν πιο άνετα και ήρεμα.Μια προτεινόμενη λύση είναι στη θέση των παραθύρων να τοποθετηθούν οθόνες υψηλής ανάλυσης που θα δείχνουν την εξωτερική θέα.Το πιο ενδιαφέρον αλλά και σημαντικό στοιχείο όμως είναι ότι το Α2 θα κινείται με υδρογόνο (καύσιμο φιλικό προς το περιβάλλον) και θα έχει αυτονομία 20.000 χλμ.
πηγή:tovima.gr

Αρχείο Iliatora