Στάδια εξέλιξης του παιδιού:Το παιδί μέχρι τον 1ο χρόνο λέει επαναλαμβανόμενες συλλαβές σχηματίζοντας λέξεις. Στην ηλικία των 18 μηνών είναι ικανό να συνδυάζει δύο λέξεις δημιουργώντας προτάσεις. Μέχρι 3ων ετών η ομιλία του παιδιού είναι καταληπτή απ’ τους περισσότερους ανθρώπους, ενώ στο 4ο έτος χρησιμοποιεί σωστά λειτουργικές λέξεις, όπως «είμαι», «είναι», «μέσα», «πάνω» κλπ. Η εξέλιξή του ολοκληρώνεται στο 7ο έτος με την παραγωγή όλων των ήχων της ενήλικης ομιλίας και την ορθή χρήση γραμματικών και συντακτικών δομών.Πότε ζητάμε την βοήθεια του λογοθεραπευτή;Όταν το παιδί: • δεν μπορεί να παράγει ή να μιμηθεί συγκεκριμένους ήχους ή ομάδες ήχων σε μία λέξη,• αντικαθιστά ή παραλείπει ήχους ή συλλαβές στις λέξεις• δυσκολεύεται να κατανοήσει τον προφορικό λόγο, να συμμετέχει ή να διατηρήσει ένα διάλογο• παρουσιάζει αδυναμία στην εύρεση και στον συνδυασμό λέξεων για την δημιουργία προτάσεων και• δεν μπορεί να διηγηθεί πρόσφατα γεγονότα.Οι συνήθεις διαταραχές τις οποίες καλείται να αντιμετωπίσει ο λογοθεραπευτής στην προσχολική ηλικία, αφορούν στις εξελικτικές φωνολογικές διαταραχές (απλοποίηση της ομιλίας – «μωρουδιακή ομιλία»), στις εξελικτικές γλωσσικές διαταραχές (φτωχό λεξιλόγιο και δομή προτάσεων, δυσκολίες αντίληψης του λόγου κλπ) και στον τραυλισμό (επανάληψη ή επιμήκυνση φθόγγων, συλλαβών ή λέξεων).Για τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες κρίνεται απαραίτητη η πρώιμη και άμεση παρέμβαση για την αντιμετώπιση αυτών, έτσι ώστε το παιδί να έχει μια ομαλή μετάβαση στην ανάπτυξη του λόγου, της ομιλίας και της επικοινωνίας.
Πληροφορίες από τη λογοθεραπεύτρια: Γεωργοπούλου Θέμις – Άννα